Tervetuloa Vammaistutkimuspäivään 19.8.!

Vammaistutkimuspäivän 2022 järjestävät Suomen Vammaistutkimuksen Seura, Invalidiliitto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Teemana on Disability Inclusion. Aika ja paikka: perjantai 19.8.2022 klo 8.15-16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Mannerheimintie 166, A-talo.Portilta katsottuna oikealla, salit 1-3. (esteetön)

THL:n päätoimipiste
Käyntiosoite: Mannerheimintie 166, Helsinki. (Pääsisäänkäynti A-rakennuksessa)

Saapuminen
Suosittelemme tulemaan Tilkanmäelle julkisilla liikennevälineillä. Alueelle on helppo tulla bussilla. HUOM! Raitiovaunun Linja 10 ei liikennöi Pikku Huopalahteen 15.8.2022 alkaen.  Pääsisäänkäynnin luona on tilaa myös pyörille.

Tilkanmäellä on vain muutama pysäköintipaikka vierailijoille.

Pysäköinti
Vierailijoille on käytössä vain muutama pysäköintipaikkaa pääoven läheisyydessä. Kun saavut Tilkanmäelle, nouda aulapalvelusta vieraspysäköintilupa. Alueen pysäköintiä valvotaan ja väärinpysäköinnistä sakotetaan.

Aulapalvelu
Tilkanmäen aulapalvelu sijaitsee pääsisäänkäynnin yhteydessä. Kaikki vieraat ilmoittautuvat aulapalvelussa.

Esteettömyys
THL:n päärakennus on saavutettava ja esteetön. THL:n tilaisuudet järjestetään päärakennuksessa sijaitsevassa kokouskeskuksessa.

Vierailijoille on tällä hetkellä vain yksi invapaikka. Saattoliikenne pääsee pysähtymään aivan pääovien edessä. Pääovissa on automaattiohjaus. Aulassa on madallettu tiski pyörätuolia käyttäville.

Osa kokoustiloista sijaitsee samassa tasossa sisääntuloaulan kanssa ja osa 0.-kerroksessa, jonne pääsee hissillä. Molemmissa kerroksissa on inva-WC:t.

Eri tiloihin on opasteet. Näkövammaisia varten opasteissa on kohokirjaimet ja kulkureiteillä lattiaopasteet. Hissi kertoo kerroksen ja kulkusuunnan ääneen.

Kuulolaitetta käyttäville on kiinteä induktiosilmukka aulapalvelussa, kokoussaleissa 1, 2 ja 3 sekä ravintolan keskimmäisen linjaston kassalla. Aulapalvelusta voi lainata kannettavan induktiosilmukan. Kaikkien tilojen akustiikkaan on kiinnitetty erityistä huomiota.



 

Ohjelma

8.15                     Ilmoittautuminen ja aamusmoothie

9.00                     Tervetuloa THL:ään

Rut Nordlund-Spiby, asiantuntija ja Päivi Nurmi-Koikkalainen, johtava asiantuntija

9.05                     Tervetuloa Vammaistutkimuspäivään

Sinikka Hiekkala, puheenjohtaja, Suomen    Vammaistutkimuksen Seura ry

9.10-10.10        School and community systems that support the inclusion of people with significant disabilities in higher education

Jessica Bacon, Associate Professor in Teaching and Learning, Montclair State University

This talk will share the theories that have guided work in the United States and on the campus of Montclair State University to develop inclusive post-secondary educational programming for students with intellectual or developmental disability (IDD) labels. Specifically, I will share the disability studies theories on inclusivity that have served as a philosophical guide for decision making on program development. Then, I will share research and practice-oriented examples to highlight both successes and challenges we have encountered in developing a certificate program and collaborative transition program for students who have been labeled with IDD.

Kommenttipuheenvuoro: Pauliina Lampinen, toiminnanjohtaja, Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiö

10.10-10.20     Tauko

10.20-11.20      Inkluusion suuri lupaus vai rajoittuneisuus?

Antti Teittinen, tutkimuspäällikkö, Kela

Hyvinvointivaltio tai -yhteiskunta ymmärretään inkluusion mahdollistajaksi, mutta mitä pidemmälle inkluusio kehittyy yhteiskunnassa, kohdataan aina uusia ekskluusion muotoja. Täyttyykö inkluusion lupaus koskaan ja muodostuuko siitä vain hallinnollinen kategorisointi erilaisista palveluvalikoista.

Kommenttipuheenvuoro: Mika Gissler, tutkimusprofessori, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

11.30-12.30      Lounastauko

12.30-13.45      Suullisia esityksiä 1

  • Annastiina Vesterinen, Anu Kippola-Pääkkönen & Maarit Karhula: Vanhempien osallisuus kehitysvammaisen lapsen kuntoutuksessa
  • Johanna Korkeamäki, Niina Gråsten, Merike Helander, Merja Tarvainen & Eeva Nykänen: Oikeuksien toteutuminen arjessa vammaisten lasten ja heidän vanhempiensa kertomana  
  • Marja Holm, Stina Sjöblom, Päivi Nurmi-Koikkalainen & Päivi Sainio: Toimintarajoitteisten yläkoululaisten avun ja tuen saaminen oppilashuollon ja opetuksen ammattilaisilta korona-aikana

12.30-13.45      Workshop: School and community systems that support the inclusion of people with disabilities

A workshop organized with Katariina Hakala from TAMK and Jessica Bacon, Priya Lalvani, and 16 graduate students from Montclair State University who will be visiting in Finland. The session will explore and discuss perspectives, research, and experiences on theories and practices for the inclusion of disabled people in both Finland and in the United States of America.

Welcoming words: Katariina Hakala et al.

Understanding and enacting inclusive educational practices: Comparative approaches in the United States and Finland - Montclair perspectives

  • Hisayo Katsui, Matti Laitinen, Ira Kolkkinen, Milla Tengström, and Maija Lindström: Inclusive education in higher education: the case of Helsinki University
  • Juho Honkasilta, Päivi Pihlaja, Henri Pesonen: The State of Inclusion in Education in the State of Inclusion?

 

13.45-14.15      Kahvitauko

14.15-15.30      Suullisia esityksiä 2

  • Salla Era: Siltoja raja-aitojen sijaan: käsitteet, käytänteet ja politiikka vanhuuden ja vammaisuuden risteyksessä
  • Niina Gråsten: Vammaisuus oikeudellisesta näkökulmasta tarkasteltuna
  • Pekka Koskinen, Reetta Mietola & Aarno Kauppila: “Onhan asiat edistyny mutta…“ Vammaisten yhteiskunnallinen asema vammaisaktivistien kerronnassa

15.30                  Päivän yhteenveto ja tilaisuuden päättäminen

Vammaistutkimuspäivän osallistumismaksut

70 € ei-jäsen

30 € jäsen, koskee myös uusia jäseniä

0 € perustutkinto-opiskelijat

 

Invitation

The Finnish Society for Disability Research will organize the Disability Research Day 19.8.2022

The Theme: Disability Inclusion.

Welcome!

Sing up: https://link.webropolsurveys.com/S/5B90532870489B1E

Time and place: 19.8.2022 8.15-16, Finnish Institute for Health and Welfare (THL), address: Mannerheimintie 166, A-house

The programme of the day:


8.15                     Registration and morning coffee

9.00                     Welcome to THL

Rut Nordlund-Spiby, expert ja Päivi Nurmi-Koikkalainen, leading expert

9.05                     Welcome!

Sinikka Hiekkala, chairman, The Finnish Society for Disability Research

9.10-10.10        School and community systems that support the inclusion of people with significant disabilities in higher education

Jessica Bacon, Associate Professor in Teaching and Learning, Montclair State University

This talk will share the theories that have guided work in the United States and on the campus of Montclair State University to develop inclusive post-secondary educational programming for students with intellectual or developmental disability (IDD) labels. Specifically, I will share the disability studies theories on inclusivity that have served as a philosophical guide for decision making on program development. Then, I will share research and practice-oriented examples to highlight both successes and challenges we have encountered in developing a certificate program and collaborative transition program for students who have been labeled with IDD.

Commentary: Pauliina Lampinen, executive director, Vamlas Foundation

10.10-10.20     Break

10.20-11.20      Inkluusion suuri lupaus vai rajoittuneisuus?

Antti Teittinen, research manager, Kela
Commentary: Mika Gissler, research professor, THL

11.30-12.30      Lucnh

12.30-13.45      Oral presentations in accordance with the abstract

12.30-13.45      Workshop

School and community systems that support the inclusion of people with disabilities

A workshop organized with Katariina Hakala from TAMK and Jessica Bacon, Priya Lalvani, and 16 graduate students from Montclair State University who will be visiting in Finland. The session will explore and discuss perspectives, research, and experiences on theories and practices for the inclusion of disabled people in both Finland and in the United States of America.

 

Welcoming words: Katariina Hakala et al.

Understanding and enacting inclusive educational practices: Comparative approaches in the United States and Finland - Montclair perspectives

  • Hisayo Katsui, Matti Laitinen, Ira Kolkkinen, Milla Tengström, and Maija Lindström: Inclusive education in higher education: the case of Helsinki University
  • Juho Honkasilta, Päivi Pihlaja, Henri Pesonen: The State of Inclusion in Education in the State of Inclusion?



13.45-14.15      Coffee break

14.15-15.30      Oral presentations in accordance with the abstract

15.30                  Closing of the day

Welcome!